Tuesday 13 September 2011

Är summan av alla laster konstant?

Alla människor gör saker som är riktigt bra. Och saker som är ganska dåliga. Det är del av att vara människa, verkar det som. Jag brukar tänka att alla strävar efter att maximera sina positiva sidor och göra sina dåliga saker något mindre dåliga. Målet är att göra så mycket bra som möjligt – och så lite dåligt som möjligt.

Det känner jag är ett rätt sunt sätt att se på livet, och så försöker jag jobba. Jag tar bort saker som jag vet är dåliga och dessutom onödiga, alltifrån att skippa alkohol och kött, till att åka tåg och köpa ekologiskt så mycket det går. Ibland möter jag människor som avfärdar sådant genom att upprört fnysa och utbrista:

”Summan av alla laster är 0”

Om jag förstått det rätt handlar det om att erkänna att alla människor gör dåliga saker, men att för varje dålig sak som plockas bort förvärras en annan dålig sak hos dig, eftersom du alltid har kvar någonting dålig. Nykterister käkar kanske massa godis, vegetarianer köper kläder gjorda av barn etc, etc. Det går jämt upp: Summan av alla laster och ovanor är 0.

Vad blir resultatet av en sådan kommentar?

= ingenting kan någonsin förbättras. Du kan aldrig, aldrig, aldrig göra någonting för att förbättra världen, minska ditt klimatavtryck eller ta bort orättvisor. Ingenting för att någonting ska förändras till det bättre. Trösten är väl kanske att ingenting kan bli värre heller, med samma argument. 

Det här är idéer från de mest radikala pessimisterna världen kan frambringa. Om ingenting någonsin kan förbättras, finns heller ingen anledning att jag bryr mig det minska om att kunna göra en skillnad. Likgiltighet.

Den livsåskådningen vill jag inte ha det minsta med att göra. Hur kul är livet om inga framsteg kan göras, överhuvudtaget?

No comments:

Post a Comment