Sunday 5 May 2013

Jag älskar att resa - Eller?

 Automaten piper och ytterligare ett felmeddelande dyker upp på skärmen. Sista försöket, sen letar jag upp en annan bank. Kön fram till den fula maskinen med sina telegrafknappar är redan irriterande lång och växer ohejdbart. Just det, Automaten i ental – aldrig är det fler än en som fungerar, sällan ens det. Kortet ej accepterat.

Framför bank nummer 2 når kön av väntande affärsmän och förvirrade turister ut på gatan. Väntan. Långsamt, långsamt växer hunger och irritationen med den. Äntligen framme, ny sorts automat och några knapptryck senare skickar maskinen ljud ifrån sig och förklarar hur den inte accepterar utländska kort. Jaha, det förklarar klistermärkena från all världens kortföretag som sitter både på automaten och på utsidan av banken.

Bank nummer 3 är stängd, och de 20-tal personer som väntar på att den ska öppna avskräcker effektivt.

Bank nummer 4 är tom, obemannad och dörrarna öppnas enbart med bankens egna kort. Bank 5 har en lång korridor med några automater för depositioner, ett gäng uttagsautomater ur funktion och en enda fungerande. Väntan. Irritation. Sätter in kortet, slår koden, får felmeddelande. Försöker annat alternativ – felmeddelande. Varje gång samma process; sätter in kortet, slår koden, får felmeddelande. Plötsligt en varningsskärm med ilsket röd text. Ur Funktion – Använd annan automat. Kul. Precis som om de fanns i överflöd. Resten av de 10-tal väntande suckar högt, ser anklagande på mig och ger mig uppenbarligen skulden för automatens missöde.

Bank 6 har bara kontor, ta ut pengar får du göra någon annanstans. Självfallet. Att jag inte förstod det.

Bank 7 var inte ens en bank, utan ett växlingskontor med automater där speciella bankkort krävdes. 

Bank 8 har lika lång kö som alla andra. Fungerar inte den här, struntar jag i det. Då blir det ingenting, varken mat, boende eller annat. Förbaskade land, förbaskade stad.

Efter en kvarts frustrerande väntan, en snigelkö värre än trafikstockning en vinterdag på autobahn, och några försök på denna igen annorlunda automat händer något. Plötsligt hörs ljudet jag längtat efter i flera timmar; pengarna räknas upp, kvittot skrivs ut och jag får tillbaka mitt kort.
Trevlig upplevelse, tänker jag, när det slår mig att jag betalade för den här upplevelsen. 35 kronor i uttagsavgift till bank nummer 8. Lägg av.

No comments:

Post a Comment