Wednesday 6 March 2013

Tankar om Medborgarlön och dess siffror

Stefan Sundström, krönikor för vänstertidningen ETC, skrev häromveckan ett inlägg om hur svårt det är att tjäna pengar som musiker och nämnde Medborgarlön av bara farten.
Därför tänkte jag skriva ett stycka om Medborgarlön, en idé som tilltalat mig länge.
Ursprunget till Medborgarlön är oviss, då både vänsterideologer och liberala tänkare dragit slutsatsen att medborgarlön skulle bidra till bättre samhällen. Även Aristoteles har varit inne på något liknande, om jag inte minns fel.

Idén är som följer: varje människa i en stat har rätt till grundläggande trygghet, ovillkorligt och helt utan prestationskrav. Du är medborgare i ett land, och detta ska då ge dig en grundläggande inkomst du kan leva på. Varje månad betalas summan ut till dig att göra vad du vill med. Tanken är inte att alla ska sluta arbeta och slappa, utan snarare ge människor valet att ägna sig åt vad de önskar (med medborgarlönen som grund). De som eftersträvar mer (större hus, prylar, resor etc) får precis som idag skaffa sig ett jobb och tjäna sina egna pengar.
Så jag ägnade en liten stund med Statens Budget för 2012 för att räkna fram en teoretiskt möjlig medborgarlön. Jag tog bort typiska bidrag såsom barnbidrag, a-kassa, aktivitetsstöd, föräldraförsäkring, ersättning för nyanlända, sjukersättning, bostadsbidrag och så vidare. Även studiestöd och studielån tog jag helt bort. Sammanlagt minskade kostnaderna då med 191 miljarder kronor, ungefär en femtedel av statens totala kostnader.

191 miljarder kronor kokar ner till ungefär 1 600 kr/månad för varje person i Sverige, en låg summa att leva på. Då har jag dessutom förutsatt att skatteintäkter från arbete, konsumtion etc hålls kvar på samma nivå som idag, vilket inte är möjligt då mängder av jobb försvinner och konsumtion av varor minskar dramatisk från den sådan här förändring.
Det räcker alltså inte, så för att leka med tanken går vi lite längre. Vi tar bort jobbskatte-avdraget, samtliga RUT-/ROT-avdrag, vi lägger ner Försvaret totalt, stoppar allt internationellt bistånd och hela migrationsverket åker ut på kuppen. Då sparar vi ihop ytterligare 183 miljarder kronor, vilket tillsammans med tidigare siffra landar på ca 3 100 kronor i månaden per person i vårt land.

Mer rimligt, men fortfarande brutalt svårt att leva på. Då har jag inte ens tagit hänsyn till alla minskade skatteintäkter, stoppat byggande och de tiotusentals människor som förlorar sina arbeten på allt jag lagt ner.

Medborgarlön i all ära, men finansieringen håller inte för 5 öre.

No comments:

Post a Comment